assalamualaikum
dalam hidup ini penuh dengan onak dan likunya,hidup jugak seperti roda kejab kejab kat bawah kejab kejab kat atas,kejab kejab suka kejab kejab duka,semua tidak sempurna ,kesedihan,kegembiraan rempah dalam kehidupan,ingat Allah~ DIA pasti akan membantu kita walaumacammane sekalipun

15 Disember 2012

Sabar itu Indah


assalamualaikum

teringin sekali aku menjadi seorang yang sangat berbakat dalam bidang penulisan ini. aku inginkan aku seperti 'aku sedang bercakap' sama seperti aku menulis. Tapi bersyukurlah wahai saudari, bakat boleh di asah.

:)

pernah tak terfikir :

contoh situasi .

kawan mengajak anda ke Forum agama.

A: saudari,jom lah malam ini kita pergi ke forum,dengar cerita tajuk pada malam ini menarik,bincang tentang sihir,jomlah.

B: yeke? bagus jugak tu.

okay, diolog ringkas itu anda boleh fahamkan? ya,begini jika anda ialah orang B itu, pernahkah anda terfikir kenapa kaki anda melangkah kesana? pernah tak ? haaa mesti pernahkan?

ya. pensyarah saya pernah bagitahu kat kami, "kajilah setiap apa yang terjadi mahupun yang berlaku pada diri kita,pasti ada hikmah dan maksudnya".

Jadi,setiap perkara yang berlaku pada diri kita, tidak kiralah yang sedih ke, yang gembira ke, yang apa apa ke...
semuanya telah tersuratkan? jadi pastilah mempunyai maksudyang tersirat.

Kenapa aku tertarik untuk bercerita tentang ini ?

sebabnya, baru petang tadi berbual dengan seorang kawan baik, dimana dia telah bercerita dengan ana tentang forum yang aku tak dapat pergi kerana sibuk fikirkan final project. Terasa rugi pulak sebab tak join forum tadi, panel telah bercerita tentang SIHIR, menarik bukan?

apa yang dapat kau simpulkan untuk muhasabah diri aku ialah,

Dunia ini kan ,kalau kita kejar dia lari,jadinya semakin kita kejar semakin dia lari lah.Fahamkan?

cuba kita renungkan pada diri kita ini, banyak kesalahan dan kekhilafan bukan? pernah terfikir untuk ke arah kebaikkan,betul tak dan kita mencuba untuk meneruskannya,sesetengahnya berjaya sesetengahnya terkandas.
KENAPA?

sebab iman dan kejatian diri kita ini belum cukup gagah hendak ke arah itu.

BAGAIMANA?

cubalah berkawan dengan orang yang boleh membimbing kita,kelak pasti boleh terjawab segala persoalan.

AKU?

maaflah,terus terang aku cakapkan,aku bukan lah yang terbaik untuk diri aku,tetapi aku sedang berusaha memperbaiki diri aku yang banayk kekurangan.

marilah sama sama berubah ke arah kebaikkan,nescahaya DIA merahmati dan meredhai hamaba hambanya.AMEEN.

Tiada ulasan :

 

COPYRIGHT 2015 © AZIAH ROSLI